Bazı olayları sosyolojik olarak görmek gerekir. Alevlerin pek çok ibadetleri olmaz olsalarda cem evleri olur orada toplanır sema falan cekerler. Pek inançlı bakmıyorum ama malesef alevi inancı da böyledir sanırım haftada bir gün giderler. Alevi kimdir, Alevilik nedir?
Ama değişik aleviler de vardır. Namazlı niyazlı olurlar camiye giderler. Herkes amelinin hayrını görsün, kim kendini nasıl hissediyor inanıyor, manevi huzur buluyorsa en. Cemevlerinde yapılan ibadete kadınlar da katılabilir.
Sırasıyla şeriat, tarikat, marifet ve hakikat kapıyı oluşturmaktadır. Bütün kapı ve makamların kendi içinde bir anlamı bulunmaktadır. Ali’ye bağlı ya da onun soyundan olanlar demektir.
Daha çok bir mezhep, bir din görünümündedir (A. Gölpınarlı). Kısaca söylemek gerekirse, Hz. Sorularla alevilik sitesini incelediğimde tamamen sunni kokan bir admin kokusu burnuma geldi ve burun deliklerimi pis kokusundan kapatmama neden oldu. Ancak günümüze gelindiğinde bu kavram yerini dinsel, ya da inançsal açıdan ritüellere bırakarak, yapılan tüm ritüeller ibadet olarak.
Müslümanlığın ilk asırlarında, örneğin Arap yarımadasında, Anadolu’daki sema ayini gibi bir ibadet biçiminin olmadığı açıktır Mevlevilikteki sema ayini Anadolu’ya has bir ibadet. Ali’ye küfür ettirilmesi, önce Hz Hasan’ın daha sonra da Hz. Hüseyin ve ailesinin ki Peygamberin soyu onlardan devam ediyordu, acımasızca öldürülmeleri, Emevi Hanedanına karşı muhalif bir düşünsel ve siyasal temeli olan bir harekete yolaçtı. Bektaşilik düşüncesinin kurucusu Hacı Bektaş-ı Veli, Pir-i Türkistan olarak anılan Hoca Ahmet Yesevi’nin Allah sevgisi ve güzel ahlakı esas alan öğretilerini Anadolu’da yaygınlaştırmıştır. Alevîlik aslında bir fırka veya mezhep değildir.
Meselenin tarihi seyrine baktığımızda Alevîliğin bir tarikat şekline gelişmesi şöyle olmuştur. ALEVİLİKTE PİR, KAPI VE MAKAM - Kaydı düzenle. Kimileri İslam’ın doğuş koşullarından. Bu yolun ibadetleri, inançları, ritüelleri, kendine has sosyolojik ve kültürel değerleri vardır.
Bizler bu tartışmaları doğru bulmuyoruz. Binlerce yıldır insanlar, tabiat güçlerine taptıkları, çok sayıda Tanrı’ya inandıkları, hatta semavi dinlere geçtikleri dönemlerde bile ibadetlerini müzikli veya müziksiz bazı hareketlerle, dairesel dönüşlerle, yakarış ifade eden el kol hareketleriyle güçlendirmişler, ibadetlerim. Dördüncü Halife Ali, İmamlar, Şiiliğin temel sembollerindendir.
Dört kapı, makam inancı, “kamil insan” olma yolunda ilerleyişi kapsar ve bu inanışın ilkelerini Hacı Bektaşi Veli’nin bulduğu söylenmektedir. Hacı Bektaş’ın konu hakkında “Kul Tanrı’ya makamda erer ve ulaşır” dediği söylentiler arasındadır. Bu anlayışın temeli biçimden çok özü esas almasına dayanır. Biçimsel anlamda ibadetin bir araç, olgun insan olmanın ise esas amaç olduğu kabul edildiğinden cemlere katılmak, oruç tutmak yetmez.
Eline, diline, beline bağlı olmayan, en kutsal varlık olan insanı sevmeyen, olgunlaşmamış insanların ibadetleri de boşunadır. Bu kişiler Cem törenlerine alınmadıkları gibi toplumdan da dışlanırlar. Ali, Ehl-i Beyt ve Oniki İmam, ondört masum sevgisine dayanır. Erdoğan hiç cemevine gitmiş midir?
Kendine müsahip (kardeş) tutmuş mudur? Cem ibadetine katılmış mıdır? Ali´ye bagli ve ondan yana olan kimse demektir.
Ali´yi sevmek ve onun soyunun yani Ehli Beyt´in yolundan gitmek olarak tanimlanabilir. ALEVILIK INANCININ DAYANDIGI TEMEL KURALLARI OLMAZSA OLMAZLARI Kisaca özetlemeye calisalim. Tüm bu soruların cevapları sitemizde. O değerleri, kendisinin değerleri olarak görür.
Bunların yedi günde bir sorgu sualleri, pir divanında ve Fadime meydanında ibadetleri vardır. Ali’nin taraftarı “Şia-tü Ali” olarak düşünülse de, aslında dinin yorumlanmasında, uygulanmasında çok fazla farklılıklar yatmaktadır.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder
Not: Yalnızca bu blogun üyesi yorum gönderebilir.